To jedna z podstawowych kwestii, które często niepokoją początkującego, „fiskalnego” przedsiębiorcę. W rzeczywistości nie ma powodów do obaw – wystarczy jedynie poznać wcześniej przebieg procedury oraz odpowiednio się do niej przygotować. Natomiast jej przejście jest obligatoryjne, jeśli chcemy rozpocząć sprzedaż towarów i usług za pomocą urządzenia rejestrującego oraz prowadzić działalność handlową zgodnie z prawem.
Gdy już wiemy, że nas on dotyczy, przychodzi czas na tzw. pisemne zgłoszenie przedinstalacyjne. Należy je dostarczyć do właściwego Urzędu Skarbowego (osobiście lub listownie – wybór zależy od nas) nie później, niż 1 dzień przed rozpoczęciem ewidencji. W dokumencie powinniśmy zawrzeć najważniejsze informacje, takie jak: imię i nazwisko lub nazwa podatnika (czyli nasze), NIP podatnika, liczba planowanych urządzeń fiskalnych oraz adresy miejsc, w których zostaną one zainstalowane (i przeznaczone do pracy), a także termin samej instalacji.
To w zasadzie najważniejszy etap w całej procedurze instalacyjnej. Dlatego też niezbędna jest przy nim interwencja uprawnionego serwisanta. Tylko on może podjąć się fiskalizacji, czynności, która jest jednorazowa i nieodwracalna. Na czym ogólnie ona polega? Chodzi o przestawienie funkcjonowania kasy lub drukarki rejestrującej z trybu szkoleniowego (umożliwiającego użytkownikowi swobodną naukę obsługi) na tryb fiskalny. Gdy to nastąpi, od tego moment wszystkie działania poczynione na urządzeniu są w nim zapisywane, tworząc dokumentację ewidencjonowanego przez nas obrotu. Z tą chwilą także możemy rozpocząć sprzedaż towarów i usług z wystawianiem paragonów.
O wykonaniu fiskalizacji musimy poinformować Urząd Skarbowy – nie później niż 7 dni od jej przeprowadzenia. Tzw. pisemne zgłoszenie poinstalacyjne znów możemy dostarczyć na 2 sposoby: osobiście lub za pośrednictwem poczty (ważna będzie data widniejąca na stemplu). W odpowiedzi na ten dokument otrzymamy numer ewidencyjny, potwierdzający wpisanie naszego urządzenia do katalogów US. Co należy z nim zrobić? Trzeba go trwale umieścić na obudowie, w widocznym miejscu – wystarczy do tego użyć niezmywalnego markera bądź odpowiedniej naklejki. W tym miejscu kończy się zarówno rejestracja urządzenia fiskalnego oraz procedura jego instalacji.
dobrze, że są jasno określone terminy, których można (wręcz trzeba) się trzymać